The Lion attack

18 november 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Na zo een geweldige nacht was het zwaar om weer vroeg op te staan voor mijn laatste maar niet de minste dag. Het was de dag namelijk van een wandeling met de leeuwen en de gamedrive.

Na snel een ontbijtje te hebben weg gewerkt, gingen we onderweg naar de leeuwen. Toen we aankwamen bij de leeuwen, kregen we eerst een stok. Deze stok is er voor als de leeuw op je af komt. Zodra de leeuw dan op je afkomt kan je die tussen jou en de leeuw steken. Hierdoor ligt de focus van de leeuw niet meer op jou maar op de stok. Met dit in het achterhoofd gingen we op pad richting de leeuwen.
10-nov(1)
Eenmaal aangekomen bij de leeuwen, leken ze groter dan ik mezelf voor ogen had. Maar wat een mooie beesten zijn het. Na een aantal eerste foto’s gingen we op pad met de leeuwen. Een mooi loopje door het Zuid-Afrikaanse landschap met leeuwen. Een geweldig moment die ik niet snel zal vergeten. Maar net toen ik dacht dit was het alweer, gebeurde er iets wat niemand had zien aankomen.
10-nov10-nov(2)
Bij de laatste stop om nog wat foto’s te maken, stonden de leeuwen relaxt naast mekaar. Ik ging weer net als bij de andere stop gezellig naast de leeuw staan voor de foto en film. De leeuw keek wel wat om en was wat meer onrustiger dan in het begin. Maar na een aantal stukjes vlees van de begeleiders was die weer rustig. Echter niet voor lang. Want toen ging er een vrouw met een jurk naast de leeuw poseren. Door de wind wapperde de jurk wat. Dit zorgde voor de aandacht van de leeuw die eerder onrustig was. Na een harde brul draaide de leeuw zich om en haalde vol uit naar de vrouw. Echter alsof ze het aanvoelde dook ze snel en behendig weg. De vrouwen reageerde gillende op deze actie van de leeuw en de mannen riepen “WOW, cool, Shit niet gefilmd….”. Gelukkig reageerde de begeleiders wel goed, en sprongen direct tussen de vrouw en de leeuw en dwongen de leeuw tot bedaren. Echter de andere leeuw schrok ook en bedacht toen om maar eens tegen mij aan te gaan liggen. De begeleiders hadden alleen aandacht voor de geïrriteerde leeuw en totaal niet voor de leeuw die tussen ons in kwam liggen. Gelukkig herstelde ze wel weer snel de rust. Iederen, maar vooral de vrouwen waren erg geschrokken. Gelukkig hoefde we nog maar een klein stukje te lopen en kwamen we al snel aan bij het einde. We konden voor het laatst nog op de foto met de leeuwen. Nu durfde echter niemand meer bij de leeuwen te poseren. Toch ging ik als enige bij de leeuwen poseren, want wie weet kan hier wel spannend filmmateriaal uit voortvloeien. Echter waren de leeuwen weer rustig en gebeurde er niks. Tijd dus om naar de gamedrive te gaan.
10-nov(3)
De gamedrive bleek echter niet zo spannend te zijn. Het bleek een gebied te zijn met relatief weinig wilde dieren en bijna allemaal in een afgesloten gebied. Zo kwamen we een mannetjes leeuw, twee neushoornen, vier giraffen en verschillende andere hoefachtigen zoals zebra’s en antilopen.
10-nov(5)10-nov(6)
Na deze tegenvallende gamedrive (alles valt tegen als je Kruger Park hebt gezien…) reden we snel door naar het strand, om nog even een duik in de oceaan te nemen, om vervolgens de terugweg in te zetten. De terugweg die onvermijdelijk was. Een moment die mij een naar gevoel gaf. Dit betekende namelijk dat morgen dichter bij kwam. De dag dat ik naar huis vlieg. Een moment die onvermijdelijk is, maar zo hard aankomt. Ruim vijf weken zijn voorbij gevlogen en voelen aan alsof ik slechts 5 dagen weg was. Ik heb vrienden gemaakt, waarvan de meesten dachten dat we elkaar al jaren kenden (maar in werkelijkheid slechts 4 dagen), waarmee ik een onvergetelijke tijd mee heb gehad. Dit alles maakt het moeilijk om  aan de dag van morgen te denken, de terugkeer naar Nederland….

10-nov(4)