Chumchum on Lwazi

28 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Weer een mooie vroege morgen. 4:30 ging de wekker om op de onderzoeksboot te verschijnen. Het zou namelijk een mooie dag worden. Gelukkig was dit ook zo en konden we met de Lwazi de oceaan op.

We begonnen de ochtend met het proberen te traceren van de eerder getagte haai om zo data te verzamelen. Helaas zat het er vandaag niet in om de haai te traceren. We moesten ook betijds de zoektocht stoppen, omdat er een filmcrew aanboord kwam. Dus alles snel op de boot klaarmaken voor de filmcrew.
Eenmaal alles gereed kwam de crew aan boord. Nu was het aan mij om mijn chumming kwaliteiten te laten zien. Ik maakte een chum van een paar mooie tonijnen. Ik pakte een hele tonijn en sneed de vel in. Ik gooide die vervolgens in de chumbak en begon met een stok. de tonijn kapot te meppen. Vervolgens vulde ik de bak met zeewater en gooide er visolie bij. Nu nog goed roeren en goed aanstampen die tonijn. Vervolgens kwamen de ingewanden en alle andere sappen langzaam vrij. Nu is het zaak om een mooie chumlijn te maken. Dit doe je door om de zoveel tijd met een emmertje wat van het mengsel in het water te gooien.
28-okt(3)

Nadat ik begonnen was met een chumlijn te maken, kwamen al snel de eerste meeuwen aangevlogen. Ze begonnen langzaam de stukjes tonijn uit mijn chumlijn te eten. Maar al snel schrokken ze op. En dat was niet omdat de tonijn slecht smaakte. De eerste haai zwom namelijk precies op mijn chumlijn af.
28-okt28-okt(1)
Toen de eerste haai eenmaal bij de boot was, volgden al snel meerdere haaien. Uiteindelijk waren er zelfs 5 haaien ronde de boot. Er was zelfs een haai van tegen de 5 meter bij de boot. Ze waren erg nieuwsgierig dat ze zelfs de propellers van de boot aanvielen en we ze af en toe dmv kloppen op de motoren moesten afleiden. De crew kon hierdoor zeer mooie beelden schieten. Zelf heb ik de kans nog even gepakt om beelden met mijn GoPro te maken. En ik kan je zeggen. Geweldige beelden. Zodra ik deze beelden beschikbaar kan stellen, zal ik ze delen met jullie.
28-okt(2)
Na deze geweldige chumtrip keerden we allemaal voldoen en met een geweldig gevoel terug naar de haven. Wat een dag weer. Kan het allemaal nog niet bevatten wat ik tot nu allemaal heb meegemaakt. Maar als ik terug ben in Nederland, zal ik deze trip zeker niet vergeten. Het mooie is, de dag is dan nog niet eens voorbij. We gaan namelijk nog met de inmiddels nieuw aangekomen vrijwilligers gezellig braaien. Kan het leven nou nog mooier?