Sharkday become a whaleday

27 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Na een Halloweenfeestje om 5:15 moeten opstaan is geen pretje kan ik je vertellen. Maar het was me toch gelukt om uit bed te komen voor weer een nieuwe Zuid-Afrikaanse dag. Een dag die niet zo zou verlopen zoals gedacht, eigenlijk zoals een echte Afrikaanse dag hoort te verlopen eigenlijk.

Zoals gebruikelijk starte ik met het klaarmaken van de wetsuits en de boot voor de haaienduiktrip. Maar al snel kwam er iemand van de crewmember naar me toe gesneld. "Er is iemand van de crew die heeft besloten per direct te stoppen en niet meer op het werk te komen" meldde hij mij. Het ging om een crewmember van de walvisboot. Hij vroeg mij voor deze ene keer daar in te vallen als crewmember voor de walvissenboot. Dit liet ik mij geen twee keer zeggen. Niet alleen omdat het geweldig is om walvissen te kijken, ook het werk op deze boot is minder intensief, wat de brakheid van gisteren ook weer ten goede komt.
27-okt(1)

Whaletrips
Ik had nu drie walvissentrips voor de boeg, en ik kan je vertellen, het was genieten! De walvissen lieten zich volop zien en kwamen langszij bij de boot. Er ging zelfs een walvis met kalf onder onze boot door. Een ander mooi moment was dat de moederwalvis haar kalf haar onze boot liet zien. De kalf reageerde hier heel enthousiast op en wilde nog dichterbij de boot zwemmen, waarop de moeder ingreep en het kalf probeerde terug te duwen. Echt mooi om te zien, en dat van zo dichtbij!
27-okt (5)27-okt

27-okt (3)

In een walvissentrip gaat de boot ook langs de haaienduikboot. Nu dacht ik dat ik al alles inmiddels had gezien. Maar ook nu gebeurde er weer iets opzienbarends. De boot trekt door de motoren de witte haaien aan. Ook deze keer gebeurde dat, alleen nu viel de haai zelfs de propellors van de motor aan. Echt bizar om te zien.

Na de haaien gingen we naar Dyers Island. Leuke was dat we onderweg nog wat pinguïns zagen. Pinguïns blijven grappig om te zien. Na de funny pinguïns kwamen we aan bij het eiland met de zeehonden. Zoals ik al in een eerdere blog zei, overweldigend veel zeehonden, stank en herrie. Maar blijft indrukwekkend en leuk om de speelse zeehonden te zien. De zeehonden op Dyers Island was het laatste van de trips.
27-okt (2)

Daarna ging de tocht terug naar de haven. Alles ging gesmeerd tot de laatste trip. Één motor (250pk) van de twee viel namelijk uit. Hierdoor ging bij de laatste trip naar Dyers Island niet door. We bleven daarom langer bij de walvissen. De klanten hadden dit gelukkig niet door. Net als de zeer trage terugreis of we de haven gingen redden. We hadden mazzel dat de wind helemaal was gaan liggen waardoor we toch nog richting de haven kwamen, langzaam maar gestaag. Zonder dat de klanten de pech met de motor door hadden kwamen we gelukkig veilig aan in de haven. Een spannend einde van weer een bijzondere dag die toch weer anders liep dan verwacht.
27-okt (6)

1. Mamsie:
    27 oktober 2013
    Geweldig Tom. Is nog een van mn grootste wensen om walvissen in het wild te gaan kijken. Wie weet. Ooit haha. Dikke kus...
  2. Natasja Voordewind:
    27 oktober 2013
    Wat geweldig daar! En wat een mooie foto's.
  3. Ruige ri:
    27 oktober 2013
    Leuk verhaaltje weer tom :D gaaf hoor!!
  4. Peter:
    29 oktober 2013
    Ha Tom, nu eindelijk een reisverslag gelezen en ik ga ze nu allemaal lezen. Wat een top reis. Geniet ervan ben blijf je verslagen maken he!
  5. Tom Voorhamm:
    30 oktober 2013
    Thanx Peter! Dat vind ik leuk om te horen. Ik zal zeker door iedereen zijn reacties gemotiveerd blijven om te schrijven.