Dirty job (chumming)

25 oktober 2013 - Hermanus, Zuid-Afrika

Na een dag niet op de boot, was het vandaag weer heerlijk om naar zee te mogen. Alleen het weer was niet zo mooi, bewolkt. Maar positieve was dat er geen wind stond. En dat scheelt al heel erg. Dus snel naar de boot.

Bij het gereed maken van de boot hoorden we van de crew dat er een aantal van de crew er niet zou zijn en dat ze onze ondersteuning nog meer nodig hadden dan normaal. We waren ook nog eens met minder vrijwilligers, omdat we twee trips hadden en ons verdeelt hadden over de twee trips. Een zware trip dus.

Chumming
Eenmaal geholpen met het afmeren en de haven uit te komen kreeg ik in de cabine te horen, dat ik de chumming voor mijn rekening moest nemen. Dit is de meest stinkende job op de boot, maar wel de belangrijkste. Met de chumm is het de bedoeling om de haaien te lokken. Pakken met vermalen vis en olie en vermalen ingewanden van vis gaan in een ton wat ik dan moet mengen met zeewater. Het is dan de bedoeling dat ik constant zeewater toevoeg met een emmer. Het water loopt namelijk aan de andere kant via een slang in het water, zodat je een constante chummlijn op het water krijgt.
25-okt (1)
Naast het toevoegen van water is het natuurlijk wel van belang dat je dit wonderelixer goed blijft mengen om een constante mengsel in het water te brengen en de slang niet te laten verstoppen. Een heerlijk stinkende job, die uiteindelijk veel voldoening geeft als je de haaien voorbij ziet komen en ze op de baitline springen. Ondanks dit kleeft er wel een groot nadeel aan. Je gaat enorm stinken van het chummen. Zelfs na een uitgebreide douche bleven mijn handen nog steeds ruiken naar de chum...
25-okt (2)25-okt(4)

Na de trip zijn we nog gezellig met het groepje vrijwilligers naar een leuk apart eettentje gegaan om te lunchen in Gansbaai. Daar heb ik een heerlijke Lime milkshake verorbert en een overheerlijke  dikke groentesoep. Na deze heerlijke versnaperingen zijn we teruggegaan naar de lodge. Een mooie afsluiting van de dag die me weer een stinkende maar mooie ervaring rijker heeft gemaakt.
25-okt(4)