Going down under with the sharks

26 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Deze ochtend had ik weer  eens moeite met opstaan. 6:30 lijkt niet zo vroeg, maar drie weken (alweer) lang zwaar werk verrichten en vrijwel elke dag vroeg opstaan begint toch zo zijn tol te eisen  Gelukkig zie ik iedere dag witte haaien, wat er voor zorgt dat ik toch met veel vreugde opsta, ondanks dat het zo vroeg is en ik inmiddels toch wel vermoeide benen heb.

Vandaag zaten er voor het eerst Nederlanders aanboort. Dat is altijd leuk als je mensen vanuit je eigen land tegenkomt. Praat altijd makkelijker in je eigen taal en de klanten vinden het zelf ook altijd leuk als er iemand vanuit hun eigen land komt, want ze komen dan meteen gezellig een praatje maken.

Na deze gezelligheid was het echt tijd om de oceaan op te gaan. Deze keer was het weer niet zo mooi maar wel een supervlakke zee. Dat is al lang niet meer voorgekomen. Dus nu maar vooral genieten en hopen op een plekje in de kooi. Dit zou niet gemakkelijk zijn aangezien we met 35 klanten op stap waren.

Bij het uitdelen van de wetsuits werd al snel duidelijk dat sommige mensen toch blijkbaar geen behoefte hebben. Voor mij onbegrijpelijk, maar voor ons vrijwilligers alleen maar positief, omdat dan de kans groter is dat wij de kooi in kunnen.

Na het uitdelen van de wetsuits gebeurde er iets bijzonders, er kwam een haai voorbij de kooi gesneld en deze werd achterna gezeten door een zeehond. Heel bijzonder om te zien. Je zou namelijk denken dat dit juist andersom zou zijn. Maar als (volwassen) zeehonden een haai zien dan kunnen ze een witte haai zo gek krijgen, omdat ze sneller en behendiger zijn, dat de haai de aanval afblaast. Leuk om te zien en ook erg uniek. Helaas heb je dan natuurlijk geen film of camera bij de hand.
26-okt

Going underwater
Zoals verwacht konden alle vrijwilligers toch nog de kooi in. Dus meteen gedaan, met mijn GoPro deze keer. Vorige keren helaas vergeten, en dat terwijl de haaien rechtop me afzwommen... Balen! Maar deze keer was ik ook de fog inserts vergeten mee te nemen. Hierdoor zijn de beelden ook wat minder geworden van deze duik ivm de condens die lichtelijk is ontstaan. Maar zodra ik goede beelden heb probeer ik ze snel met jullie te delen.
26-okt(1)

Na deze heerlijke duik gingen we, omdat het mooi weer was nog even langs Dyers Island om even de zeehonden te bekijken om vervolgens weer terug naar de haven te varen. Een mooi tochtje en weer een unieke trip die ik niet zal vergeten.
26-okt(3)
De avond sluiten we af met de vrijwilligers van het sport project. We hadden namelijk afgesproken om samen naar het Halloween feest te gaan. Dat belooft nog veel goeds voor vanavond.

1. Lisanne:
    26 oktober 2013
    Echt supergaaf Tom!!
  2. Mamsie:
    26 oktober 2013
    Haha.....je hebt dus ook bangepoeperts van haaien :-))))
    Mooie fotos weer Tom!
  3. Tom Voorhamm:
    27 oktober 2013
    Thanx Lisanne!
    Ja life is hard Mamsie. Ook voor de witte haai ;-)