Euforische aankomst

8 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Na de zware vlucht vanuit Amsterdam naar Kaapstad, zit er nog geen uitslapen bij. Om 4:25 is mijn pick-up in de lodge al gepland. Dit betekent om 4:00 wekker, rustig wakker worden, tandenpoetsen, spullen pakken en uitchecken. Gelukkig was ik betijds klaar, want al om 4:20 werd ik opgepikt.

Eenmaal opgepikt reden we naar Gansbaai, een stuk zuidelijker van Kaapstad. Ofwel meer richting Kaap de Goede Hoop. Gelukkig duurde de trip een aantal uurtjes en kon ik lekker wat bijslapen.

Eenmaal aangekomen maakte ik kennis met de andere vrijwilligers en bootcrew. Al snel werd, tussen de regels door, duidelijk gemaakt dat het zwaar werk was, en dat ze blij waren dat ik er was, omdat twee vrijwilligers teruggekeerd waren naar huis....

Omdat ik samen met drie andere vrijwilligers nieuw was, moesten we eerst meedraaien als klanten. Dit betekent voor vandaag dat we met de walvissenboot mee gingen en morgen met de witte haaienboot.
image

Walvissentrip
Eenmaal op de boot is alle moeheid snel vergeten. De metershoge golven van de zee maken het al een unieke ervaring op de boot. De branding is het meest spannende, maar eenmaal door de branding gingen we snel opzoek naar de walvissen. Al snel werden walvissen gespot. Toen ik eenmaal die walvissen zag, en al helemaal toen ze gingen breachen, ofwel de lucht insprongen, krijg ik zo een euforisch en geluks gevoel, dat ik weer precies wist waarom ik naar Zuid-Afrika ben gekomen. Zo een gevoel als je een walvis ziet, en al helemaal als die in zijn geheel uit het water komt, of als je zo een witte haai voorbij ziet komen, dat gevoel is voor mij puur geluk, beter kan voor mij het leven niet zijn. Om een idee te krijgen heb ik een filmpje ge-upload die je kan bekijken.
Walvissen  Walviskop Walvissen
Als afsluiting van de trip zijn we naar Diyers Island gegaan om de zeehonden te bekijken. Op dat eiland zitten duizenden zeehonden, die inmiddels beschermt zijn. Naast de penetrante geur, waren de geluiden en de speelsheid van de zeehonden, erg leuk en grappig om te zien. Een zeer mooie afsluiting van deze trip dus.

Zeehonden op het eilandZeehonden

Na deze geweldige trip werd ons de lodge laten zien, wat echt bijzonder groot en goed geregeld is. Er is zelfs een pooltafel, zwembad, tafeltennis, darts, braai en nog veel meer. Nadat we de lodges snel hadden bekeken zijn we snel wat inkopen gaan doen, om vervolgens met de andere vrijwilligers een welkomstfeestje te vieren die ze in petto hadden voor ons. Dit feestje was dan ook meer dan geslaagd, maar helaas moeten we de volgende dag weer om 06:00 op dus maken we het niet te laat en maken we ons op voor de white shark experience.
lodge Gansbaai

1. Jana:
    8 oktober 2013
    Wat een leuk huisje, Tom :) Je laat walvissen spotten zo leuk klinken dat ik het meteen wil gaan doen wanneer ik terug land in ZA. Veel plezier nog!
  2. Tom Voorhamm:
    8 oktober 2013
    Zou ik zeker doen Jana! Die walvissen vergeet je nooit meer.
  3. Papa:
    8 oktober 2013
    Hey Tom...wat ben ik jaloers op je! Geweldig die walvissen. En dan die zeehondjes...prachtig!
    Je onderkomen ziet er ook goed uit. Daar is het wel uit te houden denk ik.
    En nu maar genieten (en hard werken haha).
    Doei Tom dikke kus en tot horen lieffie!
  4. Remco:
    8 oktober 2013
    Leuk om te lezen!! Veel plezier daar en hoop nog veel meer te lezen :-)
  5. Carla:
    8 oktober 2013
    Wauw, wat een mooie foto's van de walvissen! Die dieren in alle vrijheid te zien zwemmen daar krijg je nooit genoeg van!
  6. Sonja:
    8 oktober 2013
    Waaauw! Zo'n geweldige eerste dag en dan ook nog zoveel mooie weken in het vooruitzicht :-) Jijisblij!!
    Groetjes en tot het volgende avontuur!
    Sonja
  7. Tom Voorhamm:
    8 oktober 2013
    Ben blij dat jullie het allemaal zo enthousiast zijn :D Ik hoop jullie nog wat enthousiaster te krijgen met het net ge-uploade filmpje van de walvissen. En het volgende avontuur ligt alweer op de plank hoor ;-)