Going on White Shark adventure

9 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Nog niet bijgekomen van het wilde welkomstfeest, of we moeten alweer om 06:00 opstaan. Maar dan wel voor de eerste wilde haaien trip, dus meer dan de moeite waard!

De lodge waar we verblijven licht op een kwartiertje loopafstand van de Great White House(het kantoor en ontvangstruimte van de klanten). De bedoeling is dat we iedere dag van de lodge naar de Great White House lopen. Het leuke daarvan is dat je echt onder de Zuid-Afrikanen komt. Je loopt namelijk gezamenlijk met ze langs de weg naar hun werk in Gansbaai. Dit zal vast nog vele leuke ervaringen opleveren, die ik natuurlijk met je zal delen.

Eenmaal aangekomen zouden we voor een eerste trip als klanten meegaan. Echter was het zo druk dat we direct als volwaardige crew zijn ingezet. Dit zorgde voor leuke en grappige situaties, voor ons, maar misschien niet voor de klant....
Het begon met de klanten die een zwemvest nodig hadden. De klanten helpen in een zwemvest klinkt simpel, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Door ze het zwemvest verkeerd aan te laten trekken, kwamen ze half in de knoop te liggen met hun armen. Wat voor ons er nogal humoristich uitziet, maar je als klant er nogal onhandig bijhangt met je armen op je rug. Maar eenmaal iedereen in een zwemvest gehezen leidden we iedereen naar de boot met de bekende kooi.

Boottrip
Eenmaal op de boot vaarden we snel de oceaan opzoek naar de witte haaien. Gelukkig weet de schipper de plekken waar je snel witte haaien rond de boot hebt.  Zodra we aangekomen waren, snel de gigantische kooi voor 8 personen te water gelaten, de klanten in hun wetsuit geholpen en de groepen van acht gemaakt voor in de kooi.
white shark boot

En nu kwam weer een moment dat voor de klant misschien minder werd ervaren, namelijk de maskers bij ze opdoen. Dit moest snel gebeuren om alles zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. "Gewoon het masker op het gezicht drukken en de bandjes zo hard mogelijk aantrekken" zei de crew. Dit liet ik mij geen twee keer zeggen, ik duwde het masker op en trok de twee bandjes tegelijk aan om het masker hard aan te trekken.... Dit resulteerde in een masker in het gezicht getrokken werd en de neus dubbel werd gevouwen. Misschien volgende keer toch maar iets minder hard aantrekken die bandjes van het masker?

Alles verliep verder vlekkeloos, zelfs de haaien lieten zich zien wat een goede duik maakte. Alleen de wind zorgde toch voor een aantal zeezieke mensen. En ik kan je vertellen, je verbaast je hoeveel zakjes sommige kunnen vullen.... Er is mij verteld probeer die mensen zoveel mogelijk te helpen en op hun gemak te stellen. Dus dan kom ik op mijn manier weer met een subtiele opmerking: "Ow lekker de haaien aan het voeren? ". Je had die blik moeten zien na die opmerking. Volgens mij waardeerden ze het niet echt zullen we maar zeggen.

Maar uiteindelijk toch lekker de kooi in, met een aantal mooie grote witte haaien die voorbij zwommen. Dat maakte mijn dag weer een topdag! Volgens mij spreken de foto's weer voor zich en kan je vast voorstellen dat ik weer een super gelukkig mens ben.
witte haaien kophap

haai

Als afsluiting hadden we nog een tweede trip met klanten. Echter was er tijdens deze trip veel meer wind, wat betekende nog hogere golven, wat zorgde voor nog meer zeezieke mensen. Zelfs twee van de vrijwilligers waren zo ziek dat ze niks meer konden doen. Gelukkig weet ik met mijn ervaring die ik heb als vrijwilliger bij het NIOZ hiermee om te gaan en heb ik (nog) geen last van zeeziekte. Maar waar ik wel aan het einde van de dag last van had was landziekte. Eenmaal in bed, draaide alles namelijk nog lekker rond, alsof ik een hele fles whiskey ophad. Gelukkig was ik zo moe dat ik lekker in slaap viel voor een volgende mooie zuid-afrikaanse dag.

1. Papa:
    9 oktober 2013
    Hoi tom....leuk hé touristje pesten haha.
    Scary haaien hoor. Het is maar waar je van houd hè!
    Doe maar voorzichtig met die beestjes.
    doeiiiiii kussiess
  2. Carla:
    9 oktober 2013
    Wat heb je in korte tijd al veel beleefd! Imposant die haaien, mooie foto's, Tom!
  3. Ruige ri:
    Onwijs gaaaf! Scary hoor
  4. Papa:
    9 oktober 2013
    Hey Tom je fantastische ervaringen gaan als een sneltrein voort. Geniet bewust van deze spectaculaire belevenissen. Je schrijft er in ieder geval heel boeiend over, heel leuk! Is ook wel fijn dat je al zeebenen hebt :-) Nou geniet ervan en ik kijk uit naar je verdere belevenissen.
  5. Mamsie:
    9 oktober 2013
    Hoi tom....ff nieuw mailadres aangemaakt. Anders word het zo verwarrend met papa. Haha
  6. Mamsie:
    He tom..ff nieuw mailadres aangemaakt. Was verwarrend met papa. Haha
  7. Mamsie:
    9 oktober 2013
    Hoi tom..ff nieuw mailadres aangemaakt. Was nl dezelfde als papa. Stom he
  8. Mamsie:
    9 oktober 2013
    Ff nieuw mailadres gemaakt. Was nl dezelfde als papa. Stom!
  9. Mamsie:
    Sorry hahahahaha
  10. Kirsten:
    10 oktober 2013
    echt zo mooi witte haaien echt wauw !
  11. Tom Voorhamm:
    10 oktober 2013
    Ben blij dat jullie hetzelfde de witte haaien ervaren als ik. Echt een onwerkelijk gevoel. Iedere dag is weer een uitdaging om betere foto's te maken en die zal ik natuurlijk met jullie delen! Het volgend avontuur staat alweer klaar hoor ;-)
  12. Jana:
    11 oktober 2013
    Tom, de foto's zijn erg mooi. Ik denk er al heel lang aan om zo'n avontuur te gaan doen maar zeeziek zijn! Das niet voor mij! hahaha
    Veel plezier nog!
  13. Tom Voorhamm:
    11 oktober 2013
    Thanx Jana! Heb je het filmpje ook al gezien van de walvissen? Die is ook super! Zeeziek is inderdaad niet fijn, lees mijn blog: "Kots en Cape Arguelle" maar eens ;-)