Een haaiachtige pasen

18 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Na een heerlijk relaxt dagje hadden we vandaag weer een lekker vol programma. Zo hebben we in de ochtend een briefing van Alison Towner en heb ik daarna de tweede haaienduiktrip. Een volle dag dus.

Zoekactie
Tijdens de briefing vertelde Alison pas wat we gingen doen. Ze vertelt dat ze bezig is met een zijdelings onderzoek, waarin ze een verband wil vinden tussen de aanwezige (kleine) haaien in de baai met de aanwezigheid van de witte haaien in ondiep water. De witte haaien eten de andere haaien dus hier zou een causaal verband te vinden moeten zijn. Om dit te kunnen moet ze eerst de periode(s) van de aanwezigheid van de kleinere haaien vast stellen. Dit doet ze door middel van haaieneieren zoeken langs het strand. En dat is wat we deze ochtend gaan doen.

Net als met pasen gaan we dus opzoek naar eieren, deze keer geen chocolade eieren maar haaieneieren. Na een korte instructie gingen we met ze allen naar het strand. Denk dan niet aan een mooi wit zandstrand. Nee, het is ruig, rotsachtig, grove stenen en vol met kelp. Je verbaast je trouwens hoe groot dat kelp is en kan worden. Meer dan 4 meter lang is zeker geen uitzondering.

Gezamenlijk trokken we over het strand en vonden we al snel de eerste haaienei. Na een paar uur langs het strand vonden we uiteindelijk meer dan 40 haaieneieren. Naast deze eieren kwamen ook andere verschillende organismen tegen als potugees schip (giftige kwal), verschillende zee-egels, anemonen, dode luipaardhaai, visjes en uiteenlopende mooie schelpen.

We kunnen dus wel zeggen een geslaade eizoekactie. Na deze zoekactie sprongen we snel op de boot om de dag af te sluiten met een haaienduiktrip.
Na deze trip was ik doodmoe, mede ook door het ruige weer. Dus ga nu snel eten en dan lekker vroeg me bed in. Morgen mag ik namelijk weer op staan om 4:30.