Kots en Cape Arguelles

11 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Helaas was het vandaag te slecht weer voor de onderzoeksboot. Gelukkig was er nog wel één haaientrip voor de klanten. Door het slechte weer haakten vrijwel alle vrijwilligers af, bang voor zeeziekte. Wat ook terecht bleek...

Haaientrip
Ik wilde toch wel graag mee en wilde het weleens meemaken om met slecht weer de oceaan op te gaan. Ik kon meteen merken toen we de oceaan op gingen dat het heftig zou worden. De golven sloegen de boot bij de branding al direct hoog de lucht in terwijl de windsterkte nog niet eens tot een hoogtepunt was gekomen. Eenmaal op de plek aangekomen zag je al een aantal mensen wit wegtrekken. Maar blijkbaar is het mens eigen te zeggen dat het wel gaat, ondanks dat iedereen ziet dat je het niet gaat trekken deze trip. Dus toch maar snel wat kotszakjes uitgedeeld en de mensen snel in de wetsuit gehesen om de kooi in te kunnen. Eenmaal de kooi gevuld, bleken er al  meer mensen slecht te gaan op de boot en het er naar uitzag dat er nog meer zakjes gevuld gaan worden. Dus snel me zakken volstoppen met zakjes en de wit weggetrokken mensen langs gaan om zakjes uit te delen en de volle zakjes op te halen. Na dit gedaan te hebben, was het tijd voor de wissel van de mensen in de kooi. Na de wissel stak de wind op en ging het echt stormen. Dit zorgde ervoor dat de boot echt alle kanten opging en er metershoge golven tegen de boot aansloegen. Je kan je wel dus voorstellen hoe de boot tekeer ging. Dit zorgde ervoor dat vrijwel alle klanten ziek werden. Zelfs een klant die uit de kooi stapte kotste meteen alles onder nadat ze uit de kooi stapte. "Gelukkig" stak de wind nog meer op, dat zelfs een aantal van de crew zeeziek werd. Je kan je dus voorstellen wat een hel het was op de boot.
DSCN0255
Het laatste uurtje begon ik ook mijn maag te voelen. Daardoor ben ik me gaan focussen op de horizon en even geen kotsende mensen meer te helpen. Gelukkig hield ik me goed tot het einde en kon ik me opmaken voor de trip naar het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika.
DSCN0285DSCN0288

Cape Arguelles
Na de trip vertrokken we meteen naar Cape Aqrguelles. Dit is het zuidelijkste puntje van Afrika en komen twee oceanen bij elkaar. Namelijk de Atlantische Oceaan en de Indische OCeaan. Je kan de scheiding  van de twee oceanen mooi zien. Hier komt namelijk warm en koud water bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat er een mooie scheiding te zien is van de oceanen. Na een aantal mooie foto's gingen we gezellig met ze allen eten om de dag af te sluiten met een heerlijke lunch.
DSCN0270DSCN0276

1. Carla:
    11 oktober 2013
    Wat een dag!!! Ik hoop dat het weer daar opknapt, kotszakjes opruimen.....daar kwam je niet voor, toch?
  2. Mamsie:
    11 oktober 2013
    Hey Tom, lekker dagje heb je gehad zeg! Goed dat je geen last van zeeziekte hebt. Je kan vast geen kots meer zien haha. Hoop voor je dat de zee wat rustiger word. Verder alles goed met je? Kussss...
  3. Papa:
    11 oktober 2013
    Je bent aardig aan het trainen voor je eigen bootje :-) Je vermaakt je wel super hoor !!!! Kusss paps
  4. Els:
    12 oktober 2013
    Je hebt je goed gehouden! Zorg altijd dat je goed gegeten hebt, met een lege maag is t nog veel erger. Wel superervaring , neemt niemand je meer af !
  5. Iris:
    12 oktober 2013
    Haha Tom wat een dag he!
    Ik heb het ook gehad in Curacao als er eenmaal iemand begint te kotsen gaan ze allemaal en grote kans dat je zelf ook niet lekker word idd... Bij mij hielp het altijd om wat te eten en drinken iets hartigs en wat met veel suiker om te drinken. Zet em op daar!! Xx
  6. Tom Voorhamm:
    12 oktober 2013
    @Carla: Nee daar kwam ik zeker niet voor ;-) Maar ja, ook dat werk hoort er bij he...
    @Kim: Inderdaad, ik kan geen kots meer zien... Maar inderdaad blij dat ik niet zeeziek word. Helaas is het weer heftiger geworden, waardoor alles is afgelast. Voor de rest vermaak ik mij hier prima en begin ik me hier steeds meer thuis te voelen :D
    @Carcia: Ik hoop dat het in een eigen bootje wat relaxter is :P Dit weer zorgt ervoor dat je echt moet werken...
    @Els: Ja dat is inderdaad goed om van te voren goed te eten. Ik probeer elke ochtend zoveel mogelijk naar binnen te werken. Tijdens de trip is er ook genoeg voedsel dus probeer ik zoveel mogelijk door te blijven eten.
    @Iris: Ja een hele bizarre dag! Maar wel weer mooi om mee te maken. Het helpt inderdaad om goed te eten en veel suiker. Daarom hebben we veel fruitdrankjes aan boord, om constant te kunnen drinken en veel chips en sandwiches kunnen eten.
    Thanx Iris! x
  7. Jana:
    15 november 2013
    Oh my word, wat erg! Als ik er was had ik helaas ook zo'n zakje nodig :(