Opzoek naar getagte haaien

10 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Ik mag weer eens heerlijk vroeg opstaan, namelijk om 4:30. Maar ook vandaag is het weer de moeite waard, omdat ik deze keer op de onderzoeksboot mag en de bekende bioloog van de witte haaien documentaires van National Geographic mag ontmoeten, Alison V Towner.
DSCN0264

Eenmaal aangekomen bij het kantoortje van de biologen, ruimden we snel de onderzoeksboot in om snel de haai te vinden die eerder is getagt. Eerst is er met een ontvanger gezocht die een reikwijdte had van 500 meter. Eenmaal gevonden, en deze keer al bij de eerste keer, schakelden we over naar een andere sensor die preciezer is en de tag kan uitlezen.
DSCN0267DSCN0259
De bedoeling hiervan is om de haai zo lang mogelijk te volgen zodat er een duidelijker beeld ontstaat van de migratie en gedragspatronen van de witte haaien. We waren dan ook meer dan gelukkig dat we de haai meer dan 3 uur achtereen konden volgen en data verzamelen. Daarnaast kwamen we zelfs een breaching walvis tegen, wat indrukwekkend blijft.
DSCN0132

Helaas stak de wind op zodat het te gevaarlijk is op de oceaan, waardoor we helaas vervroegd de haven in moesten. Na de boot schoongemaakt te hebben en uitgeruimd te hebben, praatte ik nog even na met Alison over het witte haaien project. Na een goed gesprek over het project biedde ze mij aan om een keer te laten zien hoe de dataverwerking gaat en kan ik later helpen met de dataverwerking. Dit laat ik mij natuurlijk niet twee keer zeggen.

Braai
Als je in Zuid-Afrika bent dan moet je natuurlijk braaien. Daarom gingen we gezellig met ze allen lekker braaien. Lekker veel vlees, groentes en aardappelen op een grote plaat gebraait op een groot houtvuur. Een mooie afsluiting van deze mooie dag.

firebraai

1. Els:
    11 oktober 2013
    Mooi verhaal weer Tom. Lijkt me idd super om mee te maken. Veel plezier de rest van de trip. Hoe lang blijf je?
  2. Tom Voorhamm:
    11 oktober 2013
    Dank je wel Els! Ik verblijf hier ruim 5 weken.