Lectures and playing football

13 november 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Het is woensdag 6 oktober, de dag van de presentaties. Dit is ook de dag dat ik mijn presentatie houd over Sportvisserij MidWest Nederland.

Deze dag was voor presentaties in geruimd, omdat er een sterke wind stond, waardoor er buiten de haven golven van boven de vier meter waren op de oceaan. Daarom konden we niet uitvaren en was er een leerzame dag georganiseerd.

Deze dag bestond uit drie lezingen van Alison Towner over de invloed van het toerisme op de witte haaien, Blair Rainford over duiken met witte haaien in Guadulupe en mijn presentatie over Sportvisserij MidWest Nederland.

De presentatie van Alison was zeer interessant en mooi om te zien hoe gedreven ze is. Naast de toelichting van haar onderzoek, maakte ze ook duidelijk hoe slecht het gaat met de witte haai.
6-nov (1)6-nov (5)
De witte haai is namelijk nog meer bedreigd dan de neushoorn en de cheetah. Alleen er zijn veel minder organisaties die zich inzetten voor de witte haai. Dit komt onder andere door de film Jaws en omdat het dier niet zo zichtbaar is als de dieren op het land.
6-nov

Na deze presentatie was Blair aan de beurt met zijn presentatie over het duiken in Guadulupe. Zijn presentatie was indrukwekkend, omdat hij mooie beelden had van zijn duiken daar. De beelden waren zo indrukwekkend, omdat je daar gigantisch veel zicht hebt.

Als laatste was ik aan de beurt. In mijn presentatie legde ik uit hoe de sportvisserij is georganiseerd is in ons land, en wat Sportvisserij MidWest Nederland precies doet en waarvoor we staan. Daarna lichtte ik toe hoe wij de drie projecten uitvoeren omtrent tagging. Het ging om de projecten op de Westeinderplassen met het volgen van meervallen dmv tags, het taggen van haaien (Sharkatag) en de uitzetting van steuren in de rivier. Het was mooi om hierover te praten en te discussiëren met mensen die hier zoveel interesse in hebben en verschillende achtergronden hebben vanuit zoveel verschillende landen.

Na deze informatieve dag, was het tijd om heel wat anders te doen. We gingen namelijk naar het sportproject van de andere vrijwilligers die bij ons langs waren gekomen. Er was namelijk een voetbalwedstrijd georganiseerd met de kinderen uit de township. Je zou denken dat we op een zeer slecht veld zouden spelen, met meer kale harde grond dan gras. Maar toen we daar aankwamen bleek er een zeer mooi kunstgrasveld lag.
6-nov (2)
De kinderen gaven ons een enthousiast ontvangst en waren erg blij dat wij kwamen kijken naar hun training. Je zag direct dat er zeker talentjes tussen zaten. Na hun training vond de wedstrijd plaatst. Dit ging er zeer fanatiek aan toe. Zowel de vrijwilligers als de kids gingen er vol tegen aan. Iedereen was dan ook helemaal afgepeigerd en had nog een aantal dagen spierpijn van deze wedstrijd....

Deze ervaring was zeer uniek en één van de mooiste ervaringen mijn trip in Zuid-Afrika. Het geeft zoveel voldoening om te zien hoe blij de kids waren tijdens deze wedstrijd en hoe geïnteresseerd ze zijn in andere landen en culturen. We kunnen dus wel zeggen dat dit weer een geslaagde en mooie dag was. Morgen (7 november) vertrek ik naar Kaapstad, waar weer vele andere mooie avonturen liggen te wachten. Maar dat is voor mijn volgende blog.
6-nov (4)6-nov (3)

1. Carmita:
    14 november 2013
    Nice.
  2. Jana:
    15 november 2013
    Meer bedreigd dan de neushoorn?? Ik weet niet of dat klopt...
  3. Tom Voorhamm:
    15 november 2013
    Dat klopt zeker Jana. Zo zie je maar weer wat de percept4is van mensen. Van de neushoorn zijn er bijna 5000 exemplaren en van de witte haai zijn er nog geen 2000.... schrikbarend he?!