Leerzame start van de dag

16 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Na een goede nachtrust, eerst eens lekker wakker worden met een bak lekkere sterke Afrikaanse koffie en een goed artikel over witte haaien. Eenmaal wakker was het tijd om naar The Great White House te gaan voor een lezing van Alison Towner.

Lezing over witte haaien
Om 9:30 aangekomen in The Great White House, kregen we een uitgebreide lezing over de onderzoeken die Alison doet voor Marine Dynamics. Eerst beschreef Alison een interessant stukje over de geschiedenis van de witte haai, waarin vooral duidelijk werd hoe het komt dat de witte haai bedreigd is. De oorzaak ligt natuurlijk voor de hand, de mens.

Daarna ging ze over op haar onderzoeken. En dan met name het grote onderzoek met het taggen van haaien. Met de tags wil ze het gedrag en inzichtelijk krijgen hoe het migratiegedrag is van de haaien.  Naast dit grote onderzoek heeft ze ook onderzoek gedaan naar de supersnelle wondgenezing dat haaien hebben. Na dit bijzonder interessante onderzoek sloot ze af met een indrukkwekkend filmpje waarin ze een witte haai ontleden. Ze vonden in de maag wel 6 zeehonden, die ieder door midden zijn gehapt om vervolgens doorgeslikt te worden.
lezing gwslecture gws

Na deze leerzame start, was het tijd om aan de slag te gaan en weer op een haaientrip te gaan. Ook nu gingen we weer oefenen met de foto's van de rugvinnen. Misschien nog wel leuk om mee te geven. We kwamen er vandaag achter dat ik een haai heb gefotografeerd met een tag van het Ocearch onderzoek. Dat is het onderzoek van de bekende documentaire van National Geographic waar ze de haai uit het water liften om de haai te taggen.
Op de foto's zie je op de ene de plekken waar de tag is bevestigt op de rugvin en op de andere de met algen begroeide tag.
DSCN0636DSCN0624

Na deze heerlijke dag, gingen we voor de verandering maar eens afsluiten met een braai, deze keer heerlijk bij het zwembad.

braai pool

1. Roy Mosselman:
    16 oktober 2013
    Hey Tom, kan me aan de hand van je verhalen en foto's goed voorstellen dat hiervan geniet.
    Volg je verhalen met heel veel interesse, ga zo door!
    Heel veel plezier, en geniet ervan.
    Groetjes, Roy
  2. Tom Voorhamm:
    18 oktober 2013
    Goed om te horen Roy! Ik probeer van ieder moment te genieten!
    Cheers, Tom