Sharkfins in the picture

15 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Een dagje uitslapen, want we hebben vandaag twee trips naar de witte haaien en ik zit op de tweede trip. Dus eindelijk eens heerlijk wakker worden om 07:00 en dan lekker in het zonnetje zitten met een lekker kopje koffie en goede literatuur over witte haaien wat ik van Alison Towner heb meegekregen. Een goed begin van de dag dus.

Na dit geniet momentje, ging ik de ochtend toch maar goed gebruiken. Ik ging helpen bij de dataverwerking van het walvissenonderzoek. Marine Dynamics, waar ik dus gestationeerd ben, doet ook walvistrips. Tijdens deze trips verzamelt de gids alle gedragingen en omstandigheden. Door deze dataverzameling willen ze onderzoeken of het gedrag verandert per seizoen.

Oefenfase
Na het walvissenproject sloot ik aan bij de andere vrijwilligers voor de witte haaientrip. Dit zou dan de eerste trip zijn waarin wij gezamenlijk gingen oefenen voor de haaien identificatie door middel van foto's van de rugvinnen. Maar natuurlijk eerst de spullen pakken en alles opladen om vervolgens met ze allen richting Dyers Island te gaan, de plek waar de witte haaien zich ophouden.
wetsuitscar
Eenmaal aangekomen stelden we ons op, 1 beneden op de boot en de ander boven om zo de beste foto's te kunnen maken. En bij het inschatten van de lengte van de haai konden we goed communiceren om zo de inschatting met elkaar te vergelijken. Daarnaast noteerden we ook kenmerken, zoals littekens en pigmentvlekken en geslacht.
DSCN0534
Wat ons betreft is het goed gegaan en geslaagd. Maar we blijven nog even door oefenen voor het echte werk. We hebben in ieder geval mooie foto's, toch?
DSCN0503DSCN0628

1. Mamsie:
    15 oktober 2013
    Zo......wat een super foto's.
  2. Papa:
    15 oktober 2013
    We krijgen een mooi beeld door je beschrijving en mooie foto's. Indrukwekkend hoor!!
  3. Remco:
    17 oktober 2013