On expedition

1 november 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Een dag later maar zeker geen minder leuke dag. We hadden vandaag twee haaientrips op het programma staan en ik was op de tweede trip ingepland. Dat betekende niet dat ik niet kon uitslapen. Want voor de ochtend stond een expeditie gepland.

De expeditie
Wat de expeditie inhield was voor ons geheim gehouden. Eenmaal in de bus werd ons duidelijk wat de expeditie inhield. We maakten een mooie route langs de kust met een paar stops. De eerste stop was bij een klein hutje aan zee. In dit hutje vond je alles wat je kan vinden als je over het strand loopt. Van schelpen, tot botten het lag er allemaal. Boven al deze vondsten hingen informatieve borden over o.a. kelp, vissoorten, walvissen, maar ook over sportvissen. Op dit informatieve bord staat dat ze 500.000 sportvissers hebben. Dat vind ik schrikbarend laag, aangezien Zuid-Afrika 49 miljoen inwoners hebt en wij in Nederland rond de 600.000 sportvissers hebben met slechts 16 miljoen mensen. Dat geeft wel te denken in mijn baan bij Sportvisserij MidWest Nederland. Naar mijn idee geeft dit aan hoe goed wij het gereguleerd en georganiseerd hebben in Nederland, en daar mogen we best trots op zijn!
31-okt31-okt (1)

Na dit interessante hutje maakten we een korte maar heerlijke strandwandeling. We kenden alleen nog het ruige strand met stenen en rotsen. Nu liepen we op een mooi wit zandstrand. Tijdens deze strandwandeling merkten we al hoe heftig de wind was en werd ons ook duidelijk dat onze trip op de haaientrip gecanceld werd. We hadden nu dus meer tijd en konden daarom ook nog naar Danger Point.
31-okt (3)31-okt (2)

Danger Point is het punt waar het gezegde vandaan komt bij een ramp: "vrouwen en kinderen eerst". Hier is namelijk de Birkenhead ramp voltrokken. Een schip liep hier op de klippen, waarna de kapitein alle vrouwen en kinderen in de reddingschepen zetten. De mannen bleven achter in het schip en zonken samen met het schip naar de bodem en overleden allemaal. Alle kinderen en vrouwen waren wel gered.

Bij dit punt vind je nu een mooie vuurtoren die we hebben beklommen. Bovenin heb je een mooi uitzicht over de zee en over land. Het blijft fenomenaal de uitgestrekte landschappen in Zuid-Afrika.
31-okt (2)

Na deze expeditie gingen we nog even data verwerken van de gegevens die we verzamelen op de haaientrips. Na het kantoorwerk konden we ons gaan opmaken voor een marine evening en een halloween/afscheidsfeestje.

Marine evening
De marine evening bestond uit een lezing en vooraf en achteraf wat eten en drinken. De lezing was erg interessant. Deze ging over vervuiling van plastics in de zee. Opvallend uit deze lezing was dat de doppen van plasticflessen het grootste probleem vormen. Na deze interessante lezing gezellig met ze allen aanvallen op het eten en drinken.

Surpriseparty
Na de gezellige afsluiting van de marine evening gingen we naar een lokaal cafetje waar we een supriseparty hadden georganiseerd voor iemand van de crew die vandaag zijn laatste dag had en het bedrijf Marine Dynamics gaat verlaten. Het feest was meer dan geslaagd. Voor sommige misschien wel iets te geslaagd. Zo lag ik rond 01:30 in bed, waarna Lucas (hij wil graag genoemd worden in mijn blog) mijn lodge binnen strompelde. Hij was niet alleen toen hij mijn lodge binnen liep. Hij had namelijk de huiskat mee naar binnen genomen en liep te roepen dat hij een kat had gevonden. Schreeuwend vroeg hij mij (ik lig namelijk op de bovenverdieping) of de kat van mij was.... Enige wat ik riep was, "we hebben nog maar 4 uur slaaptijd voordat we weer moeten opstaan, ga naar bed en neem de kat mee!". Lucas liet zich niet van zijn stuk brengen en liep de kamer binnen van mijn kamergenoot die lag daar in bed met zijn Duitse vriendinnetje.Totaal in shock mompelde ze tegen Lucas dat ze wilde slapen, waarna hij toch maar naar zijn eigen lodge ging om zijn roes uit te slapen.
lucas