Saving some pinguïns

30 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Vandaag eens niet de oceaan op maar werken op het vast land. Deze keer ging ik helpen bij de bescherming van de pinguïns. Iets heel anders dan haaien of walvissen, maar de pinguïns vallen ook onder de bescherming van Dyer Trust. Dus ook hier bieden we de helpend hand.
30-okt (1)

Het is een ander half uur rijden naar de Stoney Point, waarde de kolonie van Afrikaanse pinguïn is gevestigd. Je zou denken, heerlijk een moment om slaap in te halen. Maar daar is de omgeving en uitzichten te mooi voor. Dus lekker naar buiten kijken en genieten van alles wat voorbij komt. De variatie van bergen, oceaan(baai) en kleine dorpjes en maken mijn dag al goed.

Eenmaal aangekomen bij Stoney Point gingen we eerst naar de kolonie om te zien hoe ze leven. Voor de bezoekers is een gedeelte gemaakt om langs de kolonie te lopen. Hierdoor verstoren ze de pinguïns niet en kan iedereen toch genieten van de pinguïns.

Een ontsnapping

Één van de pinguïns leek wel direct ontsnapt te zijn uit de film Madagascar. Want ineens stond ik oog in oog met een pinguïn die dacht ik wil even nieuw grondgebied ontdekken.  Eerst om zich heen kijkend en nieuwsgierig wat er allemaal gebeurde en bedacht plotseling, laat ik eens het toeristische pad kiezen. Waggelend zoals alleen een pinguïn kwam hij op me afgelopen, tot hij tot aan mijn voeten stond. Op dat moment draaide hij zich maar om, om vervolgens maar weer terug te keren naar zijn soortgenoten. Deze gebeurtenis heb ik helemaal gefilmd, die kan je hier zien.
30-okt (8)

Riding bundels
Na het bekijken van de populatie pinguïns kregen we eerst een kleine lezing over de pinguïns en waarom ze bedreigd zijn.
30-okt (2)
Daarna begon het echte werk. De bedoeling is om (ruwe)bosjes te kappen en dan de takken te stapelen en deze dan te bundelen met een ijzerdraad. De bedoeling is dan om op de takken te gaan zitten (riding) zodat je de takken dan beter kan bundelen met de ijzerdraad. Dit lijkt een simpel klusje, maar schijn bedriegt. De takken schieten alle kanten op en zijn scherp, hierdoor loop je op je armen en zelfs in  het gezicht allerlei verwondingen op.
30-okt (4)30-okt (5)

De bundels die gemaakt zijn gebruiken ze om de pinguïns te beschermen. Er zijn diverse predatoren, zoals meeuwen (die eieren eten) en zeehonden. Door deze bundels en de gedoneerde huisjes die de Dyer Trust maakt, krijgen de pinguïns genoeg bescherming om de populatie te laten voortbestaan.
30-okt (3)30-okt

We vonden een pinguïn die geen bescherming vond en goed te grazen is genomen (zie foto's).
30-okt (6)30-okt (7)

Na dit zware werk gingen we gezellig met ze allen een biertje drinken in het lokale café. Een heerlijke afsluiting van een mooie maar vooral nuttige dag.

1. Mamsie:
    30 oktober 2013
    Wat een grappig beestje!! :-)
  2. Carmita:
    31 oktober 2013
    Hey Tom, wat een leuk filmpje!!!! Super dat jij de pinquins helpt beschermen. Je hebt er ook mooi weer bij zie ik.
    Veel plezier nog.
  3. Tom Voorhamm:
    2 november 2013
    Zeker grappig die pinguïns mamsie.

Ja cool filmpje hé Carmita! Als het nodig is help ik dieren ook wel hoor Carmita. En was inderdaad heerlijk weer, genieten! ;-)
  4. Carmita:
    2 november 2013