Pinguïns in gevaar

23 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Vandaag ontwaakte ik met een heerlijk zonnetje dat door mijn raam scheen. Genoeg reden dus om op te staan. Vandaag kregen we weer een lezing, waardoor we maar één trip hebben die we begeleiden.

Pinguïns
Na een bak koffie met heerlijke getoaste broodjes met chorizo en heerlijke kwark, liep ik langzaam naar de zaal voor de lezing. Deze keer ging het over de Afrikaanse pinguïns. Deze zijn ernstig bedreigd. Dyer Island Conservation Trust beschermt deze pinguïns.
dyers island conservation trust
Al hebben biologen in het verleden veel meer kwaad gedaan dan goed. Ze gingen namelijk als de eieren waren gelegd, de eieren weghalen samen met de moeder om deze in veiligheid op te laten groeien. Dit zou een hogere  overleving opleveren. Echter zorgde dit juist voor een hogere mortaliteit. De laatste cijfers wijzen zelfs uit dat nu meer dan 99% van de kolonie is uitgestorven. Dit houdt dus in dat ze nu echt op een juiste manier moeten handelen. Er is daarom nu gekozen om niet de eieren en de moeder weg te halen, maar juist een onderkomen te verzorgen voor de pinguïns. Een onderkomen wat ze beschermt tegen de weerselementen en de predatoren zoals zeehonden en meeuwen. Binnen twee maanden komt er ook een opvang voor pinguïns die ziek of gewond zijn. Dit alles moet er voor zorgen dat de populatie zich enigszins kan herstellen.
pinguins

De boot op
Na deze interessante lezing snel naar de boot voor de haaienduiktrip. Helaas was de wind aardig toegenomen. En met een volle boot, meer dan 36 klanten, was het natuurlijk vragen om zeezieke mensen. Aangezien ik de enige mannelijke vrijwilliger was, moest ik ook alle zware klussen doen, zoals de kooi tillen en het anker. Door al dit zware werk, ga je je lichaam voelen, ook mede door het zware weer. Mijn tactiek voor deze trip was dan ook om bovenop de boot te zitten waar je als klant ook kan zitten en deze mensen in de gaten te houden. En zodra ze ook maar enige vorm van zeeziekte vertonen naar beneden te sturen, omdat je daar minder van de deining van de zee voelt. Dit resulteerde van 16 personen boven in nog maar 7 personen die overbleven. Voor mij weinig werk en de dames konden de zieke mensen verzorgen en rondlopen met kotszakjes. Ik heb deze dag toch nog mooi kunnen genieten van de haaien. Ik heb zelfs een full breach, ofwel een haai die de lucht inspringt en helemaal los komt uit het water, gezien. Weer een uniek moment in dit mooie land Zuid-Afrika. Op naar morgen.
23-okt (2)23-okt (1)

1. Mamsie:
    23 oktober 2013
    Hoi Tom, alles goed met je? Domme vraag hahaha. Volgens mij heb je nog nooit zo genoten als nu hè. Ik geniet ook van je mooie verhalen hoor!
    Mis je wel een beetje. Dag lieffie xxx
  2. Carla:
    23 oktober 2013
    Jullie hebben wel steeds ruig weer op zee he? Gelukkig heb jij niet zo'n last van zeeziekte. Heb je ook al pinguïns gezien? Zulke koddige beesten! Kun je uren naar kijken.
  3. Tom Voorhamm:
    23 oktober 2013
    Ja super hiero! Vind leuk om te horen dat je van mijn verhalen geniet. Alleen jammer dat ik alweer op de helft zit..Maja positief blijven! Nog 2 1/2 week hier lekker in Zuid-Afrika! Gaan er optimaal van genieten. Gaat snel hoor mamsie ;-) XX
  4. Tom Voorhamm:
    23 oktober 2013
    Ja Carla, is wel ruig op de oceaan. Hoeft maar een klein briesje te staan en de golven zijn bijna 3 meter hoog. Das een aardige deining kan ik je vertellen :P Ja de pinguïns zijn tof. Ga er misschien ook een dag heen om een aantal onderkomens te plaatsen maar dat is nog niet zeker.
  5. Roy Mosselman:
    23 oktober 2013
    Hey Tom, zo te zien gaat het nog steeds lekker met je,
    je geniet er nog met volle teugen van. Je schrijft dat je met klanten de boot op gaat, wat moet ik mij daarbij voorstellen, zijn dat touristen, betalen zij daarvoor? Heb je ook al foto's onder water gemaakt? Moet je zelf je eten klaarmaken? of wordt er voor jullie gekookt en wat eet je dan? KFC? hahaha....
    Groetjes Roy
  6. Carmita:
    24 oktober 2013
    Hey Tom, gelijk goed aan het trainen als je de enige mannelijke vrijwilliger bent en de zware klussen mag gaan doen. Ga ik onthouden voor op het werk :)
    Tot gauw :)
  7. Tom Voorhamm:
    25 oktober 2013
    Hoi Roy, de klanten zijn inderdaad toeristen. Ze betalen een fors bedrag om op de boot te gaan. Maar het geld hiervan is bestemd voor onderzoek en bescherming van de witte haai. Helaas heb ik nog weinig kans gehad om onderwaterfoto's te maken. De keren dat ik de kooi ingegaan ben, was ik mijn camera vergeten. Beetje suf.... Verder is het hier qua eten heerlijk qua vlees! Superlekker vlees en bijna elke dag braai ;-) KFC kennen ze hier amper. Er zijn er maar een paar in heel Zuid-Afrika. We koken altijd lekker zelf. Maar dat is ook een gezellig momentje even chillen met ze allen. Cheers, Tom
  8. Tom Voorhamm:
    25 oktober 2013
    Dat doe je toch al Carmita ;-) Maar nu heb je een andere Tom die je lastig kan vallen :P
  9. Jana:
    15 november 2013
    hahahahahaha In Gansbaai kennen ze KFC amper maar er zijn bijna 500 "outlets" in Zuidelijke Afrika.
  10. Tom Voorhamm:
    15 november 2013
    Jana, in de grotere steden ja ;) maar Gansbaai en omgeving kent amper een café :s laat staan een fastfood restaurant....