Sharktracking trip valt in het water

14 oktober 2013 - Gans Bay, Zuid-Afrika

Vandaag weer een heerlijke dag op de onderzoeksboot. Dat is altijd leuk. Deze keer gingen we weer opnieuw proberen de getagte witte haai te vinden en te volgen.

lwazi

Ook deze keer stonden we na de boot weer ingeladen te hebben rond 06:00 in de haven klaar om te water te gaan. Echter was de wind toch harder dan verwacht. En aangezien dit één van de gevaarlijkste havens is die er is, ivm de smalle uitweg en vele rotsen, moesten we wachten op een moment dat we veilig de haven konden verlaten.
DSCN0314

Eenmaal uit de haven bleken de golven op het open water bijna 3 meter hoog te zijn. Ondanks dat we de golven zagen breken op het rif, zijn we toch gaan proberen om te gaan tracken. Na een aantal keer een meting proberen te doen, bleek er teveel achtergrondruis te zijn bij het meten en de golven verplaatste de boot zo snel dat we niet op één plek konden blijven. De onderzoeksboot "Lwazi" is een kleine boot van 9 meter, waardoor de golven deze makkelijk verplaatst. Dit is voor het tracken van de witte haaien funest. We moeten dan namelijk locatie van de meting doen en die kunnen we niet bepalen als de boot continu door de golven verplaatst. Daarnaast is het ook niet veilig op het rif met deze golven. Uiteindelijk moesten we dus besluiten weer terug de haven in te gaan. Dit was met deze golven natuurlijk wel spannend om netjes zonder de rotsen te raken in veilige haven te komen. Met de aanwijzingen van Blair (andere Australische onderzoeker op dit instituut) van bovenop de boot, wist Alison de Lwazi veilig in de haven te loodsen.

Leerzaam ontbijt
Na de afgeblazen sharktracking trip zijn we gaan lunchen waar zowel Alison als Blair aanschoven. Alison vertelde ons dat we data konden verzamelen voor het project tijdens de trips van de kooiduiken met de witte haaien. De bedoeling is dat we dan foto's maken van haaien en dan met name van de rugvin. Een programma genaamd DARWIN gaat deze foto's dan analyseren en de haaien identificeren. Daarnaast moesten we ook de lengte van de haaien, geslacht en eventuele tags noteren. Voor deze determinaties gaf Alison mij hier de leiding in. Wat mij wel trots maakte maar ook wel weer beangstigt aangezien ik dit nog nooit eerder had gedaan. Ze gaf me ook nog drie artikelen die als basis dienen en als huiswerk voor vanmiddag mee naar huis gingen.
dorsalfin

Na dit interessante deel bestelden we een heerlijk uitgebreid ontbijt. Ondertussen liet Blair zijn foto's en video's zien en gaf hij meer uitleg over de biologie van de witte haai. Je kan wel zeggen dat dit een zeer interessante en boeiende (privé) lezing voor mij en twee andere vrijwilligers was. Na dit leerzame ontbijt terug naar de lodge om de artikelen te lezen en nog even wat slaap in te halen. Nadat ik wakker werd, en de rest van de kooiduiktrips terug kwamen, gingen we inkopen doen voor de welkomstparty voor de drie nieuwe vrijwilligers. Wat dus weer een mooie afsluiting van de dag was.

1. Irma:
    14 oktober 2013
    Hai Tom! Ik vind het erg leuk om jouw blog te lezen. Volgens mij ben je helemaal in je element daar! Enjoy en keep posting!
    Groet, Irma
  2. Carla:
    14 oktober 2013
    Spannend verhaal weer, Tom! Leuk te lezen en mee te leven.
  3. Tom Voorhamm:
    15 oktober 2013
    Thanx Irma en Carla. Gaat hier super en word alleen maar leuker! I will keep motivated om aan het eind van de dag weer een blog te schrijven door al jullie leuke reacties :D